Bihar STET Teaching Aptitude Syllabus -30 Marks
Bihar STET Teaching Aptitude Syllabus
-30 Marks
The Teaching Aptitude section is
worth 30 marks (30 MCQs) for both Paper 1 and Paper 2, with no negative
marking. Below is a focused syllabus covering high-weightage topics that
typically account for 30 marks, based on past exam analyses (2020, 2021, 2024)
from different sources.
1. Child
Development and Pedagogy / बाल
विकास और शिक्षाशास्त्र [10–12
marks]
Stages of child
development / बच्चों का विकास: Physical, cognitive, and social stages (शारीरिक, संज्ञानात्मक, और सामाजिक चरण).
Learning theories
/ अधिगम सिद्धांत: Piaget (e.g.,
formal operational stage / औपचारिक
संक्रियात्मक अवस्था), Vygotsky (e.g.,
scaffolding / मचान),
Skinner (e.g., operant conditioning / संनादी
संनियमन).
Individual
differences / व्यक्तिगत
भिन्नताएँ: Addressing
needs of gifted, slow learners, and special needs students (प्रतिभाशाली, धीमे शिक्षार्थी, और
विशेष आवश्यकता वाले छात्रों की
जरूरतें).
Motivation / प्रेरणा: Intrinsic and
extrinsic motivation, Maslow’s hierarchy of needs (आंतरिक और
बाह्य प्रेरणा, मास्लो की आवश्यकता श्रृंखला).
2.Teaching Methods / शिक्षण विधियाँ [8–10 marks]
Types of methods
/ विधियों के प्रकार: Lecture, discussion, project-based
learning, cooperative learning (व्याख्यान,
चर्चा, परियोजना-आधारित शिक्षण, सहकारी शिक्षण).
Merits and
demerits / गुण और दोष: Advantages and limitations of each method
(प्रत्येक विधि के लाभ
और सीमाएँ).
Selection of
methods / विधि चयन: Choosing methods based
on subject and learner needs (विषय
और शिक्षार्थी की जरूरतों के
आधार पर चयन).
Innovative
strategies / नवाचारी रणनीतियाँ: Use of ICT like
smartboards, educational apps (स्मार्टबोर्ड,
शैक्षिक ऐप्स जैसे आईसीटी
का उपयोग).
3.Classroom Management / कक्षा प्रबंधन [6–8 marks]
Discipline
strategies / अनुशासन रणनीतियाँ: Non-verbal cues
like eye contact, gestures (गैर-मौखिक संकेत जैसे नजर संपर्क,
इशारे).
Engaging students
/ छात्रों की सहभागिता: Techniques to maintain interest (रुचि बनाए रखने
की तकनीकें).
Time and resource
management / समय और संसाधन प्रबंधन:
Effective use of instructional time (शिक्षण
समय का प्रभावी उपयोग).
4.Assessment and Evaluation /
मूल्यांकन
और आकलन [4–6 marks]
Types of
assessment / मूल्यांकन
के प्रकार: Formative (ongoing)
and summative (end-term) assessments (रचनात्मक
और संकलनात्मक मूल्यांकन).
Tools / उपकरण: Tests, projects,
quizzes, observation (टेस्ट,
प्रोजेक्ट, प्रश्नोत्तरी, अवलोकन).
Feedback / प्रतिक्रिया:
Providing constructive feedback to enhance learning (सीखने को
बढ़ाने के लिए रचनात्मक
प्रतिक्रिया)
Differences
Between Paper 1 and Paper 2
Paper 1 (Classes 9–10) / पेपर 1 (कक्षा 9–10):
Focuses on
pedagogy for secondary students, foundational teaching, adolescent behavior
management, and basic assessment / माध्यमिक
छात्रों के लिए शिक्षाशास्त्र,
आधारभूत शिक्षण, किशोर व्यवहार प्रबंधन, और सामान्य मूल्यांकन
पर ध्यान।
Questions are
practical, scenario-based (e.g., handling disruptions) / प्रश्न व्यावहारिक और परिदृश्य-आधारित
(जैसे, व्यवधान प्रबंधन).
Paper 2 (Classes 11–12) / पेपर 2 (कक्षा 11–12):
Focuses on
advanced pedagogy, critical thinking, and career-oriented teaching / उन्नत शिक्षाशास्त्र, महत्वपूर्ण सोच, और करियर-उन्मुख शिक्षण पर ध्यान।
Questions may involve complex scenarios or subject-specific
strategies / प्रश्न जटिल परिदृश्य या
विषय-विशिष्ट रणनीतियों पर आधारित।
Sample
PYQs
1.Child Development and Pedagogy
/ बाल विकास और शिक्षाशास्त्र
Question / प्रश्न: According to
Vygotsky’s theory, what is the process of providing support to learners during
teaching called? / वाइगोत्स्की
के सिद्धांत के अनुसार, शिक्षण
के दौरान शिक्षार्थियों को सहायता प्रदान
करने की प्रक्रिया को
क्या कहते हैं?
A) Motivation / प्रेरणा
B) Scaffolding / मचान
C) Reinforcement
/ सुदृढीकरण
D) Cognitive
Development / संज्ञानात्मक
विकास
Answer / उत्तर: B) Scaffolding / मचान
Explanation / विश्लेषण: Vygotsky’s
scaffolding involves temporary support to help learners achieve tasks / वाइगोत्स्की का मचान सिद्धांत
शिक्षार्थियों को कार्य पूरा
करने में अस्थायी सहायता
प्रदान करता है।
2.Teaching Methods / शिक्षण विधियाँ
Question / प्रश्न: Which teaching
method encourages creativity and problem-solving among students? / कौन सी शिक्षण
विधि छात्रों में रचनात्मकता और
समस्या-समाधान को प्रोत्साहित करती
है?
A) Lecture Method
/ व्याख्यान विधि
B) Project-Based
Learning / परियोजना-आधारित शिक्षण
C) Rote Learning
/ रटने की विधि
D) Demonstration
Method / प्रदर्शन विधि
Answer / उत्तर: B) Project-Based
Learning / परियोजना-आधारित शिक्षण
Explanation / विश्लेषण: Project-based
learning promotes independent research and creativity / परियोजना-आधारित
शिक्षण स्वतंत्र अनुसंधान और रचनात्मकता को
बढ़ावा देता है।
3.Classroom Management / कक्षा प्रबंधन
Question / प्रश्न: A student repeatedly disrupts the class
by talking. What should the teacher do first? / एक
छात्र बार-बार बात
करके कक्षा में व्यवधान पैदा
करता है। शिक्षक को
सबसे पहले क्या करना
चाहिए?
A) Remove the
student from class / छात्र
को कक्षा से बाहर निकालना
B) Use non-verbal
cues (e.g., eye contact) / गैर-मौखिक संकेतों (जैसे नजर संपर्क)
का उपयोग करना
C) Punish the
entire class / पूरी कक्षा को दंड देना
D) Stop teaching
to address the class / शिक्षण
रोककर कक्षा को संबोधित करना
Answer / उत्तर: B) Use non-verbal
cues (e.g., eye contact) / गैर-मौखिक संकेतों (जैसे नजर संपर्क)
का उपयोग करना
Explanation / विश्लेषण: Non-verbal
cues are a subtle, effective way to manage disruptions / गैर-मौखिक संकेत
व्यवधान प्रबंधन का सूक्ष्म और
प्रभावी तरीका है।
4.Assessment
and Evaluation / मूल्यांकन
और आकलन
Question / प्रश्न: Which assessment is
best for monitoring student progress during teaching? / शिक्षण के
दौरान छात्रों की प्रगति की
निगरानी के लिए कौन
सा मूल्यांकन सबसे उपयुक्त है?
A) Summative
Assessment / संकलनात्मक
मूल्यांकन
B) Formative
Assessment / रचनात्मक मूल्यांकन
C) Diagnostic
Assessment / नैदानिक मूल्यांकन
D) Standardized
Assessment / मानकीकृत मूल्यांकन
Answer / उत्तर: B) Formative
Assessment / रचनात्मक मूल्यांकन
Explanation / विश्लेषण: Formative assessment tracks progress during teaching to adjust strategies / रचनात्मक मूल्यांकन शिक्षण के दौरान प्रगति को ट्रैक करता है और रणनीतियों को समायोजित करता है।