Bihar STET Teaching Aptitude Syllabus

 Bihar STET Teaching Aptitude Syllabus -30 Marks


Bihar STET Teaching Aptitude Syllabus -30 Marks

The Teaching Aptitude section is worth 30 marks (30 MCQs) for both Paper 1 and Paper 2, with no negative marking. Below is a focused syllabus covering high-weightage topics that typically account for 30 marks, based on past exam analyses (2020, 2021, 2024) from different sources.

1. Child Development and Pedagogy / बाल विकास और शिक्षाशास्त्र [10–12 marks] 

Stages of child development / बच्चों का विकास: Physical, cognitive, and social stages (शारीरिक, संज्ञानात्मक, और सामाजिक चरण). 

Learning theories / अधिगम सिद्धांत: Piaget (e.g., formal operational stage / औपचारिक संक्रियात्मक अवस्था), Vygotsky (e.g., scaffolding / मचान), Skinner (e.g., operant conditioning / संनादी संनियमन). 

Individual differences / व्यक्तिगत भिन्नताएँ: Addressing needs of gifted, slow learners, and special needs students (प्रतिभाशाली, धीमे शिक्षार्थी, और विशेष आवश्यकता वाले छात्रों की जरूरतें). 

Motivation / प्रेरणा: Intrinsic and extrinsic motivation, Maslow’s hierarchy of needs (आंतरिक और बाह्य प्रेरणा, मास्लो की आवश्यकता श्रृंखला).

2.Teaching Methods / शिक्षण विधियाँ [8–10 marks] 

Types of methods / विधियों के प्रकार: Lecture, discussion, project-based learning, cooperative learning (व्याख्यान, चर्चा, परियोजना-आधारित शिक्षण, सहकारी शिक्षण). 

Merits and demerits / गुण और दोष: Advantages and limitations of each method (प्रत्येक विधि के लाभ और सीमाएँ). 

Selection of methods / विधि चयन: Choosing methods based on subject and learner needs (विषय और शिक्षार्थी की जरूरतों के आधार पर चयन). 

Innovative strategies / नवाचारी रणनीतियाँ: Use of ICT like smartboards, educational apps (स्मार्टबोर्ड, शैक्षिक ऐप्स जैसे आईसीटी का उपयोग).

3.Classroom Management / कक्षा प्रबंधन [6–8 marks] 

Discipline strategies / अनुशासन रणनीतियाँ: Non-verbal cues like eye contact, gestures (गैर-मौखिक संकेत जैसे नजर संपर्क, इशारे). 

Engaging students / छात्रों की सहभागिता: Techniques to maintain interest (रुचि बनाए रखने की तकनीकें). 

Time and resource management / समय और संसाधन प्रबंधन: Effective use of instructional time (शिक्षण समय का प्रभावी उपयोग).

4.Assessment and Evaluation / मूल्यांकन और आकलन [4–6 marks] 

Types of assessment / मूल्यांकन के प्रकार: Formative (ongoing) and summative (end-term) assessments (रचनात्मक और संकलनात्मक मूल्यांकन). 

Tools / उपकरण: Tests, projects, quizzes, observation (टेस्ट, प्रोजेक्ट, प्रश्नोत्तरी, अवलोकन). 

Feedback / प्रतिक्रिया: Providing constructive feedback to enhance learning (सीखने को बढ़ाने के लिए रचनात्मक प्रतिक्रिया)

Differences Between Paper 1 and Paper 2

Paper 1 (Classes 9–10) / पेपर 1 (कक्षा 9–10):

Focuses on pedagogy for secondary students, foundational teaching, adolescent behavior management, and basic assessment / माध्यमिक छात्रों के लिए शिक्षाशास्त्र, आधारभूत शिक्षण, किशोर व्यवहार प्रबंधन, और सामान्य मूल्यांकन पर ध्यान। 

Questions are practical, scenario-based (e.g., handling disruptions) / प्रश्न व्यावहारिक और परिदृश्य-आधारित (जैसे, व्यवधान प्रबंधन).

Paper 2 (Classes 11–12) / पेपर 2 (कक्षा 11–12): 

Focuses on advanced pedagogy, critical thinking, and career-oriented teaching / उन्नत शिक्षाशास्त्र, महत्वपूर्ण सोच, और करियर-उन्मुख शिक्षण पर ध्यान। 

Questions may involve complex scenarios or subject-specific strategies / प्रश्न जटिल परिदृश्य या विषय-विशिष्ट रणनीतियों पर आधारित।

Sample PYQs

1.Child Development and Pedagogy / बाल विकास और शिक्षाशास्त्र 

Question / प्रश्न: According to Vygotsky’s theory, what is the process of providing support to learners during teaching called? / वाइगोत्स्की के सिद्धांत के अनुसार, शिक्षण के दौरान शिक्षार्थियों को सहायता प्रदान करने की प्रक्रिया को क्या कहते हैं?

A) Motivation / प्रेरणा

B) Scaffolding / मचान

C) Reinforcement / सुदृढीकरण

D) Cognitive Development / संज्ञानात्मक विकास

Answer / उत्तर: B) Scaffolding / मचान

Explanation / विश्लेषण: Vygotsky’s scaffolding involves temporary support to help learners achieve tasks / वाइगोत्स्की का मचान सिद्धांत शिक्षार्थियों को कार्य पूरा करने में अस्थायी सहायता प्रदान करता है।

2.Teaching Methods / शिक्षण विधियाँ 

Question / प्रश्न: Which teaching method encourages creativity and problem-solving among students? / कौन सी शिक्षण विधि छात्रों में रचनात्मकता और समस्या-समाधान को प्रोत्साहित करती है?

A) Lecture Method / व्याख्यान विधि

B) Project-Based Learning / परियोजना-आधारित शिक्षण

C) Rote Learning / रटने की विधि

D) Demonstration Method / प्रदर्शन विधि

Answer / उत्तर: B) Project-Based Learning / परियोजना-आधारित शिक्षण

Explanation / विश्लेषण: Project-based learning promotes independent research and creativity / परियोजना-आधारित शिक्षण स्वतंत्र अनुसंधान और रचनात्मकता को बढ़ावा देता है।

3.Classroom Management / कक्षा प्रबंधन 

Question / प्रश्न: A student repeatedly disrupts the class by talking. What should the teacher do first? / एक छात्र बार-बार बात करके कक्षा में व्यवधान पैदा करता है। शिक्षक को सबसे पहले क्या करना चाहिए?

A) Remove the student from class / छात्र को कक्षा से बाहर निकालना

B) Use non-verbal cues (e.g., eye contact) / गैर-मौखिक संकेतों (जैसे नजर संपर्क) का उपयोग करना

C) Punish the entire class / पूरी कक्षा को दंड देना

D) Stop teaching to address the class / शिक्षण रोककर कक्षा को संबोधित करना

Answer / उत्तर: B) Use non-verbal cues (e.g., eye contact) / गैर-मौखिक संकेतों (जैसे नजर संपर्क) का उपयोग करना

Explanation / विश्लेषण: Non-verbal cues are a subtle, effective way to manage disruptions / गैर-मौखिक संकेत व्यवधान प्रबंधन का सूक्ष्म और प्रभावी तरीका है।

4.Assessment and Evaluation / मूल्यांकन और आकलन 

Question / प्रश्न: Which assessment is best for monitoring student progress during teaching? / शिक्षण के दौरान छात्रों की प्रगति की निगरानी के लिए कौन सा मूल्यांकन सबसे उपयुक्त है?

A) Summative Assessment / संकलनात्मक मूल्यांकन

B) Formative Assessment / रचनात्मक मूल्यांकन

C) Diagnostic Assessment / नैदानिक मूल्यांकन

D) Standardized Assessment / मानकीकृत मूल्यांकन

Answer / उत्तर: B) Formative Assessment / रचनात्मक मूल्यांकन

Explanation / विश्लेषण: Formative assessment tracks progress during teaching to adjust strategies / रचनात्मक मूल्यांकन शिक्षण के दौरान प्रगति को ट्रैक करता है और रणनीतियों को समायोजित करता है।


Post a Comment

Previous Post Next Post

Contact Form